Page 110 - Avcılar İlçe Millî Eğitim Müdürülüğü Neside Dergisi Sayi 8
P. 110

çalar.  Kız  evi  önünde  çeyizler  araçlara   yüz  görümlüğü  adıyla  hediye  vermek
                        yüklenir. Ardından dünürşüler ve gelin   suretiyle geline yüzünü açtırırlar.
                        otomobillere bindirilir. Gelin ve dünür-
        108             şüler duvak giymiş olup yüzleri kapalı-  Doğanşar’da zaman zaman kız kaçırma
                        dır. Orada bulunan kadın ve çocukların   olayları  da  meydana  gelmekte.  Kızın
                        da  bulabildikleri  araçlara  binmeleriyle   kaçırılması veya kızın kaçması hadisesi
                        konvoy hareket eder. Camilerin yanın-  daha  ziyade  anne  babanın  razı  olma-
                        dan  geçerken  davul  zurna  çalınmaz.   dığı durumlarda olmaktadır. Zoraki ka-
                        Bir hayli gezildikten sonra oğlan evine   çırma olayı pek görülmemekte. Kız razı
                        gelinir. Gelinin at veya arabadan inme-  değilse olayı yöre halkı da kınamakta-
                        si  için  kayınpederin  genellikle  hayvan   dır.
                        cinsinden  (dana,  inek,  buzağı)  bir  he-
                                                             Gayr-i  meşru  ilişkiler  kınanarak  bu  tip
                        diye  vermesi  gerekir.  Yapılan  duadan
                                                             davranışları  sergileyenlere  kötü  gözle
                        sonra gelin ve dünürşüler eve alınırlar.
                                                             bakılır. Bazı köylerimizde bu hususla il-
                        Gelin çıkarılırken, gelin arabasının önü-  gili bir töre bulunmaktadır. Buna göre,
                        nü keserek para almak ve damadın ak-  gayr-i meşru ilişkide bulunan kadın ve
                        rabalarından  birini  suya  basma  adeti   erkek tarafının mal ve davarı beş veya
                        vardır. Havanın soğuk veya suyun temiz   on  yıl  süreyle  köyün  mal  ve  davarına
                        olmayışı durumu değiştirmez. Suya ba-  katılmamakta, aynı süre içinde kendile-
                        sılmaktan kurtulmanın tek yolu o sırada   riyle konuşulmamaktadır.
                        elde  bekletilen  eşarp  veya  atleti  alıp
                        başa  dolamaktır.  Yani  kadınlığı  kabul   ÖLÜM
                        etmektir.  Yirmi  yıl  öncesinin  insanları   Düğün konusunda bahsettiğimiz üzere,
                        bu  konuda  çok  acımasızdı.  İstedikleri,   Doğanşar’da “düğün ve ölümün küsü-
                        gözlerine  kestirdikleri  kişiyi  mutlaka   lüsü olmaz”. Ölüm olayları karşısındaki
                        suya basarlardı.                     dayanışma son derece güçlüdür. Fakir,
                                                             zengin kimin ölüsü olursa olsun acil iş-
                        Damat yatsı namazına kadar gelinin ya-
                                                             ler dışında herkes işini gücünü bırakıp
                        nına gelemez. Yatsı namazından sonra
                                                             derhal ölü evine koşar. Dargınlıklar bü-
                        camiden bir topluluk ilahilerle damadı
                                                             yük ölçüde unutulur. Ölü evine birkaç
                        eve getirir. Bu sırada kadın ve özellikle
                                                             gün yemek pişirtilmez. Uzak yerlerden
                        çocuklar damadı görmek ve ilahi din-
                                                             gelen misafirleri komşular ağırlar. Ölen
                        lemek  için  pencere  ve  balkonlardan
                                                             kimsenin  akrabaları  ağıt  (las)  söyler.
                        grubu seyre koyulurlar. Son yıllarda ila-
                                                             Bazı kadınlar ise daha önce ölen yakın-
                        hi söyleme geleneği de bırakıldı. Evin
                                                             ları için las ederler.
                        önüne gelince yapılan dua sonrasında
                        damat  gelinin  yanına  girer.  Eve  girer-
                                                             Cenaze genelde fazla bekletilmez. De-
                        ken cesaretin simgesi olarak damadın
                                                             fin  işlemine  çocukların  dışında  bütün
                        yumruklandığı olur.
                                                             erkekler katılır. Aynı gelenek İstanbul’a
                        Ertesi gün ve sonraları komşular, akra-  da yansıtılan güzel hasletlerimizden bi-
                        balar ve arkadaşlar gelini ziyarete gelir-  ridir.  Ulaşım  imkanları  son  derece  zor
                        ler. Gelin, gelinlik etmektedir. Yani yüzü   olan, İstanbul gibi bir şehirde, sıradan
                        kapalı olup gelenlerin elini öper. Dört   insanların cenazelerinin 300-500 hatta
                        yaşımdayken annemle ziyaret ettiğimiz   binlerce kişinin katılımıyla kaldırılması,
                        gelin benim de elimi öpmüştü. Aradan   baş  sağlığına  bir  o  kadar  insanın  gel-
                        bir  müddet  geçtikten  sonra  yakınları   mesi ne kadar güzel.
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115